Zespół Szkół Energetycznych i Transportowych im. ks. Stanisława Staszica w Chełmie

Zmęczenie psychiczne

« POWRÓT

Wiele osób ostatnio mówi jak czuje się już zmęczonym w związku z sytuacją, w której jesteśmy i nie jest w stanie zmobilizować się do nauki/ pracy. Nie ma nawet ochoty na rozmowy - czy to osobiste czy telefoniczne. Osoby te są zaskoczone swoim ciągłym rozdrażnieniem. Cichną i zamykają się w sobie.

Teoretycznie powinniśmy mieć więcej czasu na odpoczynek, spokojne tempo przechodzenia przez dzień. Powinniśmy być mniej zaangażowani w bieżące codzienne sprawy bo wieloma z nich się nie zajmujemy, po prostu nie mogąc się zająć. Skąd zatem to zmęczenie? Czasem wręcz idące albo w stronę wycofania czy apatii albo poirytowania, zdenerwowania, agresji?

Każdy człowiek bywa zmęczony – zarówno fizycznie, jak i psychicznie. W życiu każdego zdarzają się dni, kiedy nie ma na nic siły i ochoty, więc nawet najprostsza aktywność jest uważana za trudną i męczącą. Jednak właśnie przez taki stan rzeczy, często bardzo trudno bywa zauważyć zmęczenie psychiczne. Czym jest i jak się objawia?

Zmęczenie psychiczne to stan, w którym człowiek czuje się przemęczony – nie fizycznie, a właśnie psychicznie. Klasycznymi objawami takiego stanu rzeczy są:

• Problemy ze snem – mimo zmęczenia uśnięcie jest bardzo trudne i zajmuje wiele godzin. Sen jest lekki, niespokojny i przerywany. Mogą pojawić się też koszmarny senne.
• Brak motywacji do nauki/pracy – każdemu czasami po prostu nie chce się wykonywać jego obowiązków. Jeśli jednak jest to stan ciągły i długotrwały – najprawdopodobniej powodowany jest on właśnie przez zmęczenie psychiczne. Nie należy tego stanu mylić z lenistwem – to psychiczna blokada, która nie pozwala zająć się pracą/nauką.
• Problemy z pamięcią – nawet osoby, które cieszyły się dotąd doskonałą pamięcią, mogą mieć problemy z zapamiętywaniem i przyswajaniem kolejnych, nowych informacji. Przemęczony mózg nie przechowuje wiadomości tak, jak powinien.
• Problemy z emocjami – osoba zmęczona psychicznie może mieć problemy z utrzymaniem swoich nerwów na wodzy. Może być ciągle zirytowana, wybuchać bardzo szybko gniewem czy miewać nawet napady agresji. Z drugiej strony może być też wybuchać płaczem z błahych powodów.
• Problemy z koncentracją – w przypadku zmęczenia psychicznego trudno jest się skupić na wykonaniu jednego zadania. Utrudniona jest nie tylko praca, ale też nauka i wszystkie czynności, które wymagają skupienia.
• Problemy z podejmowaniem decyzji – w stanie psychicznego zmęczenia trudno jest podejmować decyzje. Nie tylko te bardzo poważne, ale też te zwyczajne, które trzeba podejmować w życiu codziennym.

W świecie zewnętrznym, w naszej aktywności życiowej może dziać się niewiele. Jednak nasze zasoby wewnętrzne, nasza energia, zaangażowanie, aktywność umysłowa zostały przez pandemię mocno zużyte, wręcz nadużyte. I nadal są intensywnie zużywane. Myślimy - mając na to czas i mając bardzo trudne sprawy do przemyślenia - z niewyobrażalną intensywnością. Usiłujemy wymyślić wyjścia z sytuacji w której się znajdujemy, tworzyć jakieś scenariusze, racjonalnie radzić sobie z niepewnością.

Jest to jak nieustanne rozwiązywanie równań z wieloma niewiadomymi, których zwyczajnie nie możemy rozwiązać bo mamy za mało danych. Zużywamy energię albo na radzenie sobie ze strachem o siebie, o bliskich, o zdrowie, o pracę o przyszłość, albo na formułowanie jakiegoś sensownego poglądu na to co się dzieje. Przeszliśmy przez tsunami rozmów i ścierających się poglądów na to co się dzieje. Przestaje nam się chcieć już o tym słuchać czy mówić. Mamy dosyć. Spędzamy dużo więcej czasu ze sobą wzajemnie - wręcz „siedząc sobie na głowie”. Taka intensywna „obsługa” nawet najbardziej serdecznych i zdrowych relacji jest zwiększonym wysiłkiem. A co dopiero jeśli mamy w tle trudne niezałatwione sprawy, które były czasem przez lata spychane na dalszy plan przez codzienne zabieganie, a teraz wychodzą na światło dzienne w i tak emocjonalnie obciążającym momencie i dokładają swój ciężar?

Co możemy zrobić? Zauważyć i zrozumieć te mechanizmy. Zatrzymać się. Zaakceptować tę obniżoną formę i niską energię. Nie zmuszać się do przesadnego wysiłku. Przestać na siłę wymyślać to wszystko co usiłujemy wymyślić. Rozejść się po „swoich kątach” tam gdzie mieszkamy. Złapać nieco dystansu i oddechu od napływających informacji, od planowania działań od rozmów i kontaktów. Zgodzić się na to, że nasze wnętrze, nasze zasoby wyeksploatowane w stopniu dla nas niezrozumiałym, przełączają się na niższy bieg, fizjologicznie zaczynają wyhamowywać nasz umysł, jak skrzynia biegów hamująca silnikiem.

Wystarczy poobserwować siebie i pozwolić sobie, żeby to właśnie nie umysł, a ta inteligencja wewnętrzna, która nas zaczyna hamować, nadawała ton temu co robimy, na ile jesteśmy aktywni. Zgodzić się na to. Trzeba pozwolić sobie być jak surfer, który ostro wiosłował rękami na desce żeby odpłynąć od brzegu a teraz przez jakiś czas pokołysze się w miejscu w którym jest, czekając na falę która nadejdzie. Będzie czas żeby wskoczyć na deskę kiedy nadciągnie fala. Będzie potrzeba dużo energii żeby się utrzymać na fali i na desce. Teraz jest czas żeby odpocząć i zaczekać, wziąć oddech, dać na luz, poleżeć bez ruchu, pozwolić sobie na "bezmyślność"

Zmęczenie psychiczne to stan, z którym można walczyć – wpływa on bardzo negatywnie na jakość życia i może doprowadzić do rozwinięcia się poważnych schorzeń – nawet depresji. Dlatego warto wiedzieć, jak radzić sobie ze zmęczeniem psychicznym.

• Zadbaj o długość i jakość swojego snu. Jeśli czujesz się zmęczony i obciążony psychicznie, a przy tym mało sypiasz – spróbuj wydłużyć czas przeznaczony na sen. Zadbaj też o warunki swojego snu – tak, by Twój odpoczynek był maksymalnie komfortowy.
• Pilnuj też odpowiedniej diety w swoim życiu. Zdrowe odżywianie pomoże zachować odpowiedni poziom energii organizmu. Nie bez znaczenia jest także rola aktywności fizycznej – ćwiczenia stymulują nie tylko Twoje ciało, ale też mózg.
• To wszystko może zadbać o Twoje zdrowie i poprawić samopoczucie. Jednak problem zmęczenia psychicznego jest bardziej złożony. Dlatego tak dobrym pomysłem jest rozmowa z psychologiem/pedagogiem gdzie Twój problem zostanie zdiagnozowany, oraz wskazanie zostaną drogi ewentualnego rozwiązania.

Zespół Szkół Energetycznych i Transportowych
im. ks. Stanisława Staszica
ul. Jagiellońska 29
22-100 Chełm 
Szkoła: tel. (82) 563 28 38
Internat: tel. (82) 563 21 17
Sekretariat: 7:30-15:30
sekretariat@zseit-chelm.pl

librusfbytemail

Dyrektor:
tel. (82) 560 51 50
dyrektor1@zseit-chelm.pl
Wicedyrektor:
tel. (82) 563 09 45
wicedyrektor@zseit-chelm.pl
Kierownik administracji:
kierownik@zseit-chelm.pl

teamsbipckziu